Program konferencji.
Rozpoczęcie kongresu
ROZPOCZĘCIE KONGRESU - INSPIRACJA NA START
PANEL 1
Wyzwania pedagogiczne w pracy z uczniami pokolenia Z i Alfa
  • Ewolucja edukacji i sposobu myślenia o szkolnictwie zgodne z zaleceniami Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz Unii Europejskiej w związku z rozwijaniem umiejętności praktycznych, kompetencji przyszłości oraz edukacji zdrowotnej.
  • Jak dostosować edukację do zmieniających się potrzeb uczniów - najlepsze praktyki i strategie adaptujące placówkę edukacyjną do aktualnych potrzeb uczniów należących do pokolenia Z i Alfa.
  • Świadomość zdrowia psychicznego u nastolatków oraz czynniki wpływające na zły stan psychiczny dzieci i młodzieży - uczeń kontra presja społeczna, stres szkolny oraz media społecznościowe.
  • SESJA Q&A poświęcona konkretnym przypadkom
Przerwa
CZĘŚĆ PRAWNA
PANEL 2  
Monitorowanie skutecznego wdrażania Standardów Ochrony Małoletnich po 15 sierpnia 2024 r.
  • Ochrona ucznia w nowych przepisach prawa oświatowego – Na co zwracać uwagę przeprowadzając ocenę efektywności przyjętych w szkole zasad i procedur ochrony dzieci i młodzieży w placówce oświatowej?
  • SUPERWIZJA PEDAGOGICZNA: Nieprawidłowości w zapisach Standardów Ochrony Małoletnich – Analiza kluczowych zapisów ze wskazaniem najczęściej popełnianych błędów. Jak zabezpieczyć się przed ewentualnymi konsekwencjami prawnymi w odniesieniu do nowych standardów?
  • Współpraca z organami ścigania oraz instytucjami wsparcia – Jakie są kompetencje pedagogów/szkolnego i specjalnego oraz psychologa szkolnego we współpracy z policją oraz Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej. Sprawdzone zasady postępowania w sytuacji zaangażowania organów ścigania oraz innych instytucji lub placówek.
  • Ochrona zdrowia psychicznego dziecka i wparcie rodzica – Na czym polegają obowiązki pedagogów/szkolnego i specjalnego oraz psychologa szkolnego w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz ochrony zdrowia i życia w świetle aktualnych przepisów prawnych. Sprawdzone sposoby udzielania wsparcia dziecku i rodzicom/opiekunom.
  • SESJA Q&A poświęcona konkretnym przypadkom
Przerwa
CZĘŚĆ PRAWNA
PANEL 3
Odpowiedzialność cywilno-prawna pedagoga szkolnegi i psychologa szkolnego w świetle aktualnych zmian i przepisów prawnych
  • Odpowiedzialność prawna, ochrona pedagoga i psychologa szkolnego oraz bezpieczeństwo i poufność danych - Analiza odpowiedzialności cywilnej i karnej pedagoga/psychologa szkolnego w przypadku naruszenia prawa np. narażenia bezpieczeństwa i zdrowia ucznia. Jak minimalizować ryzyko odpowiedzialności prawnej poprzez przestrzeganie procedur i przepisów? Analiza możliwych zagrożeń związanych z wyciekiem wrażliwych danych ucznia oraz sprawdzone sposoby na minimalizowanie ryzyka.
  • CASE STUDY: Zgłaszanie czynów karalnych przez pedagoga szkolnego do organów ścigania i zewnętrznych instytucji - Ochrona sygnalistów, Standardy Ochrony Małoletnich oraz prawne aspekty tajemnicy zawodowej pedagoga szkolnego/specjalnego oraz psychologa szkolnego.
  • SUPERWIZJA PEDAGOGICZNA: Ochrona danych osobowych oraz publikacja informacji o uczniach - Nietypowe sytuacje dotyczące ochrony danych osobowych z uwzględnieniem przepisów RODO. Konsekwencje prawne w sytuacji niewłaściwego przechowywania oraz udostępniania danych.
  • CASE STUDY: Informowanie rodziców oraz interwencja kryzysowa - Obowiązek informowania rodziców, prośba o dochowanie tajemnicy oraz działania zgodne z obowiązującymi procedurami i Standardami Ochrony Małoletnich w celu ochrony życia i zdrowia uczniów.
  • SESJA Q&A poświęcona konkretnym przypadkom
Przerwa
CZĘŚĆ PROCEDURALNA
PANEL 4
Aktualne procedury pomocy psychologiczno-pedagogicznej w pracy z uczniem, klasą, rodziną dziecka doświadczającej przemocy domowej - przemoc fizyczna, psychiczna oraz zaniedbanie w rodzinie
  • Procedury pracy z uczniem, u którego zachodzi podejrzenie doświadczenia przemocy domowej - Kroki niezbędne do diagnozy i oceny sytuacji, identyfikacja objawów, planowanie i wdrażanie interwencji oraz monitorowanie postępów. Sprawdzone metody z uczniami w odniesieniu do zjawiska przemocy domowej. Na jakim etapie działań interwencyjnych złożyć wniosek o wgląd w sytuacje rodziny oraz rozpocząć procedurę Niebieskiej Karty?
  • CASE STUDY: Uczeń w spektrum autyzmu doświadczony przemocą fizyczną ze strony rodzeństwa - Jak powinien wyglądać proces interwencyjny w sytuacji, kiedy dziecko jest ofiarą przemocy fizycznej ze strony brata lub siostry? Jak wygląda procedura postępowania i wsparcie dla rodziny ze strony pedagoga/psychologa szkolnego.
  • CASE STUDY: Uczeń jako ofiara kar cielesnych ze strony rodzica - Działania zakresu interwencji z uwzględnieniem najnowszych przepisów oraz obowiązków spoczywających na pedagogu/psychologu szkolnym w sytuacji, kiedy szkoła ma podejrzenie, że rodzice/opiekunowie ucznia stosują kary cielesne.
  • SUPERWIZJA PEDAGOGICZNA: Uczeń świadkiem zachowań agresywnych pomiędzy rodzicami - Jak wspierać dziecko, które wychowuje się w przemocowej rodzinie, w której nadużywa się substancji psychoaktywnych? Jakie obowiązki i działania leżą po stronie szkoły, w tym pedagoga/psychologa szkolnego?
  • SESJA Q&A poświęcona konkretnym przypadkom
Zakończenie kongresu
WARSZTATY POKONGRESOWE 1  
 16.00 – 18.00
Trening Zastępowania Agresji jako metoda wspierająca rozwój kompetencji społecznych i emocjonalnych uczniów.
Podczas 2-godzinnego warsztatu pokażemy w jaki sposób wykorzystać program interwencji skierowanej na zmianę zachowania agresywnej młodzieży m. in. w profilaktyce społecznej czy poprawie więzi rodzinnych.
  • Wprowadzenie do ART jako profilaktyki społecznej w ofercie nauczenia jego odbiorców postaw i zachowań społecznych oraz jako metody diagnostyczno-terapeutycznej do naprawy zaburzonych relacji rodzinnych.
  • Krok 1: Biologiczne, psychologiczne i społeczne uwarunkowania agresji i przemocy.
  • Krok 2: Czynniki przemocy rówieśniczej, środowiskowe uwarunkowania agresji – rola rodziny.
  • Krok 3: Poznawczo behawioralne techniki modyfikacji zachowań.
  • CASE STUDY: Procedury treningu uczenia zachowań alternatywnych wobec agresji.
  • CASE STUDY: Jak połączyć pracę nad trzema obszarami jednocześnie: zachowaniem, emocjami i rozwojem moralnym?
PORADNIK!
Każdy uczestnik otrzyma dodatkowo poradnik Autoagresja u dzieci, dzięki któremu zyskasz skuteczne wskazówki i narzędzia, które pomogą Ci zrozumieć, jak lepiej radzić sobie z problemem autoagresji u dziecka i jak pomóc mu wrócić na właściwą ścieżkę rozwoju.
WARSZTATY POKONGRESOWE 2  
 18.00 – 20.00
Odpowiedzialność dokumentacyjna i optymalizacja zadań pedagoga i psychologa szkolnego w świetle aktualnych wyzwań pedagogicznych i wymagań MEN w roku szkolnym 2024/2025
Podczas 2-godzinnego warsztatu pokażemy w jaki sposób zoptymalizować pracę pedagoga i psychologa szkolnego, uniknąć błędów dokumentacyjnych i co zaktualizować, aby nie doprowadzić do pociągnięcia do odpowiedzialności pracowniczej, dyscyplinarnej, karnej a także cywilnej.
  • Jak odbiurokratyzować pracę pedagogów/psychologa szkolnego? - 6 kroków redukujących obciążenie administracyjne, pozwalających właściwe prowadzić obowiązkową i dodatkową dokumentację.
  • KODEKS DOBRYCH PRAKTYK: Optymalizacje w prowadzeniu dokumentacji - wyjaśnienie wątpliwości dotyczących wypełniania dokumentacji na bazie własnych doświadczeń.
  • CASE STUDY: Nieprawidłowości i błędy w prowadzeniu dokumentacji przez pedagogów i psychologa szkolnego - Analiza najczęściej popełnianych błędów. Omówienie konsekwencji wynikających ze źle wypełnionej dokumentacji.
  • CASE STUDY: Omówienie konkretnych przypadków i zagadnień dotyczących obowiązkowej i obligatoryjnej dokumentacji pedagogów/psychologa szkolnego.
PORADNIK!
Każdy uczestnik otrzyma dodatkowo pakiet scenariuszy na wszystkie etapy nauczania pt. Rozwój kompetencji emocjonalno-społecznych dzieci w wieku szkolnym, które w prosty sposób uczą dzieci rozpoznawać swoje uczucia i analizować uczucia innych. Poradnik wspiera prowadzenie zajęć wyrównawczych, lekcji wychowawczych i profilaktycznych.
Kontakt.
Masz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń.