CERTYFIKOWANY XX OGÓLNOPOLSKI KONGRES PEDAGOGÓW I PSYCHOLOGÓW SZKOLNYCH
Nowe przepisy w pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w placówce szkolnej 2025/2026
interpretacje prawne | obowiązkowa dokumentacja | diagnoza i interwencja psychologiczno-pedagogiczna w praktyce
Do wygrania 20 NAGRÓD: książki, e-booki, prenumeraty czasopism, dostęp do webinarów.
Warsztat II – 18:00 – 20:00




TYLKO PODCZAS TEGOROCZNEJ EDYCJI!
- Omówimy kluczowe wyzwania i zmiany w obszarze pomocy psychologiczno-pedagogicznej, m. in. nowe przepisy i kwalifikacje w pracy z uczniem ze SPE.
- Rozwiejemy wątpliwości związane z obowiązkową dokumentacją pedagoga, wspólnie przeanalizujemy, jak powinna wyglądać wstępna diagnoza pedagogiczna i interwencja kryzysowa, aby realnie przekładały się na wsparcie uczniów.
- Skoncentrujemy się na konkretnych przypadkach z codziennej praktyki zawodowej oraz odpowiemy na najbardziej nurtujące pytania.
FILARY KONGRESU
- PRAWO
- DOKUMENTY
- DIAGNOSTYKA
- PROCEDURA
- PSYCHIKA
- Niebieska Karta
- Uczeń z ASD
O TYM BĘDZIEMY MÓWIĆ
Zarezerwuj bilet do 4 września i oszczędzaj – później ceny wzrosną!
UWAGA! DODATKOWA STREFA MINDFULNESS
Każdy uczestnik otrzyma również webinar pt. „Uważność w klasie – narzędzie regulacji emocji” poprowadzony przez Annę Molendę z ramienia Polskiego Instytutu Mindfulness, kształcącego nauczycieli uważności.

Prelegentki






Program Kongresu
9:00 – 15:30
Podczas tegorocznej konferencji chcemy Cię zainspirować, dostarczyć najważniejsze informacje z zakresu zmian prawnych oraz procedur postępowania w trudnych sytuacjach oraz wyposażyć Cię w praktyczne umiejętności.
Aby sprostać oczekiwaniom pedagogów i psychologów szkolnych podzieliliśmy konferencję na 4 części: prawną, dokumentacyjną, diagnostyczną oraz proceduralną.

Nowe przepisy i kwalifikacje w pracy z uczniem ze SPE – interpretacja zmian na rok szkolny 2025/2026
- Zmiany w kwalifikacjach specjalistów szkolnych – nowe rozporządzenie w pytaniach i odpowiedziach, czyli nowe wymagania wobec pedagogów, psychologów i terapeutów w placówkach oświatowych.
- Jak interpretować nowe zapisy i jakie działania należy podjąć od roku szkolnego 2025/2026, aby zapewnić zgodność z przepisami oraz skuteczne wsparcie ucznia.
- Najnowsze wytyczne do pracy z uczniem o zróżnicowanych potrzebach – praktyczne zalecenia do pracy z uczniami z dysleksją, dyskalkulią, ADHD oraz ze spektrum autyzmu, z uwzględnieniem nowych zapisów prawnych i aktualnych standardów edukacyjnych.
- ICD-11 w praktyce szkolnej – wprowadzenie do prawa oświatowego klasyfikacji i wymogów ICD-11, co to oznacza dla dokumentacji szkolnej i jak respektować nowe kryteria w codziennym postępowaniu edukacyjno-wychowawczo-terapeutycznym.
Dokumentacja organizacji kształcenia specjalnego i pomocy psychologiczno-pedagogicznej w roku szkolnym 2025/2026
- Obowiązki w zakresie wypełniania dokumentacji dotyczącej organizacji kształcenia specjalnego dla danego ucznia oraz dla ucznia objętego pomocą p-p w podziale na specjalistów szkolnych, nauczycieli oraz dyrekcję.
- Praktyczne zasady prowadzenia dokumentacji dostosowań dydaktycznych oraz godzin zajęć rewalidacyjnych, korekcyjno-kompensacyjnych i innych form wsparcia. Omówienie najczęstszych błędów, zalecanych zapisów oraz tego, jak zadbać o zgodność z IPET i zaleceniami z orzeczenia lub opinii.
- Indywidualna Teczka Ucznia – wymagany zestaw dokumentów, które powinny znajdować się w teczce ucznia objętego kształceniem specjalnym lub pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Obowiązujące przepisy archiwizacji, osoby odpowiedzialne za aktualność danych oraz sposoby zabezpieczenia dokumentacji zgodnie z przepisami RODO i rozporządzeniem o dokumentacji przebiegu nauczania.
- Dziennik Pracy Pedagoga Specjalnego, dziennik zajęć innych ucznia objętego pomocą p-p –praktyczne omówienie zasad prowadzenia dziennika pedagoga specjalnego, dziennika zajęć rewalidacyjnych i specjalistycznych. Konkretne wskazania, jakich zapisów wymaga prawo, kto dokonuje wpisów i jak je dokumentować w wersji papierowej i elektronicznej zgodnie z § 17 rozporządzenia MEN z 25 sierpnia 2017 r.


Wstępna diagnoza pedagogiczna jako kluczowe zadanie w pracy pedagogów i psychologów szkolnych
- Procedury postępowania w procesie rozpoznawania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów – zadania nauczycieli i specjalistów szkolnych w procesie diagnostycznym na terenie szkoły.
- Przesiewowa diagnoza pedagogiczna – omówienie sprawdzonych metod diagnostycznych.
- Jakich błędów unikać przy procesie przesiewowych diagnoz, aby właściwie zaplanować proces edukacyjny ucznia ze zróżnicowanymi potrzebami rozwojowymi?
- Kwestionariusz Szkolnej Oceny Funkcjonalnej – szczegółowe omówienie zasad stosowania KSzOF jako narzędzia wspierającego proces diagnozy i planowania działań wspierających ucznia.
Interwencja kryzysowa – STOP PRZEMOCY rówieśniczej w szkołach
- Standardy antyprzemocowe w polskim prawie – omówienie kluczowych regulacji prawnych dotyczących przeciwdziałania przemocy rówieśniczej, w tym: art. 94a ustawy Prawo oświatowe, przepisy Kodeksu karnego, rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. ws. organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, Karta Nauczyciela czy standardy ochrony małoletnich zgodnie z ustawą z 13 maja 2023 r. o przeciwdziałaniu przemocy domowej.
- Przykłady programów profilaktycznych i interwencyjnych z podziałem na etapy edukacyjne – zastosowanie metody tutoringu rówieśniczego, programów rówieśniczych mediatorów, warsztatów profilaktycznych, a także komponentów cyfrowych (np. lekcje na temat hejtu online, mechanizmów wykluczenia, FOMO, sextingu). Przykłady sprawdzonych programów: „Spójrz Inaczej”, „Apteczka Pierwszej Pomocy Emocjonalnej”, „Cybernauci”.
- Szkolna procedura interwencji w przypadku przemocy – obowiązkowe działania i rekomendowane praktyki – szczegółowy opis procedury reagowania, wskazanie form opieki i wsparcia zarówno dla ucznia pokrzywdzonego, jak i sprawcy, współpraca z rodzicami, policją, kuratorem sądowym lub sądem rodzinnym – zgodnie z zasadą adekwatności środków.
- Zasady prowadzenia dokumentacji w sytuacjach kryzysowych – kto przygotowuje notatki służbowe, protokoły rozmów, plan działań naprawczych, zgłoszenia do instytucji zewnętrznych, wpisy do dziennika elektronicznego?
CASE STUDY:
Budowa systemowego podejścia antyprzemocowego w szkole
Jak stworzyć spójny, wewnątrzszkolny system reagowania na przemoc i sytuacje kryzysowe?
- Powołanie zespołu ds. przeciwdziałania przemocy
- Coroczna diagnoza sytuacji wychowawczej
- Ujęcie działań w Programie wychowawczo-profilaktycznym i procedurze antymobbingowej


Zanim będzie za późno – prewencja kryzysów psychicznych przez codzienną pracę z emocjami.
- Codzienna profilaktyka emocjonalna jako kluczowy element pracy pedagoga i psychologa szkolnego – jak wspierać dobrostan psychiczny uczniów jeszcze zanim pojawi się kryzys.
- Proste mikrointerwencje i narzędzia wspierające regulację emocjonalną uczniów – gotowe rozwiązania możliwe do wdrożenia podczas dyżurów, zajęć indywidualnych i spotkań grupowych.
- Jak budować systemowe wsparcie emocjonalne w szkole – bez dodatkowych środków i godzin.
- Prezentacja narzędzi Emocjolandii – karty rozmów, gry i zabawy, scenariusze ćwiczeń, i inne rozwiązania jako wsparcie emocjonalne do gabinetu pedagoga/psychologa szkolnego.
DODATKOWO:
Uczestnicy otrzymają konkretne pomysły, rozwiązania i materiały,
które można wdrożyć natychmiast – wspierając nie tylko uczniów w kryzysie, ale także własny komfort pracy w roli specjalisty szkolnego.
Warsztaty
16:00 – 20:00

Procedura Niebieskiej Karty w szkołach – aktualne obowiązki placówek oświatowych w 2025 roku
Szkoły jako instytucje pierwszego kontaktu mają ustawowy obowiązek reagowania na podejrzenie przemocy domowej wobec dziecka – w szczególności poprzez uruchomienie procedury Niebieskiej Karty.
W roku szkolnym 2025/2026 obowiązują już znowelizowane przepisy wynikające z ustawy z dnia 13 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej (Dz.U. z 2023 r. poz. 1606) oraz nowego rozporządzenia wykonawczego z 2024 r., które rozszerzają zadania szkoły w zakresie dokumentowania i współpracy międzyinstytucjonalnej.
- Szczegółowe omówienie obowiązków nauczycieli, specjalistów i dyrektora w zakresie wszczynania procedury Niebieskiej Karty (formularz A).
- Nowy obowiązek prowadzenia dokumentacji pomocniczej w szkole, obejmującej przebieg rozmów z uczniem i rodzicem/opiekunem.
- Wymóg wyznaczenia szkolnego koordynatora procedury w każdej placówce oraz dokumentowania jego działań.
- Szerszy zakres udziału szkoły w grupach diagnostyczno-pomocowych – w tym obowiązek udziału przedstawiciela szkoły w spotkaniach zespołu w przypadku każdego ucznia, wobec którego prowadzona jest procedura.
- Uaktualnione zasady ochrony danych osobowych i udostępniania informacji między instytucjami – zgodnie z nowymi przepisami RODO i zapisami ustawy.
- Wzór Niebieskiej Karty – A oraz gotowa check-lista obowiązków szkoły z podziałem na role: nauczyciel, specjalista, dyrektor.
Szkolenie pozwoli uporządkować procedury wewnątrzszkolne i dostosować je do aktualnych wymagań prawnych, ograniczając ryzyko formalnych uchybień podczas kontroli zewnętrznych i interwencji kryzysowych.
DODATKOWO: Uczestnicy warsztatu otrzymają e-book „Dobrostan psychiczny pedagoga i terapeuty. Zestaw narzędzi wspierających rozwój osobisty i zdrowie psychiczne”.


Uczeń z ASD w szkole – dobre praktyki w pracy z uczniem w spektrum autyzmu
Podczas warsztatu uczestnicy poznają sprawdzone strategie i codzienne rozwiązania, które wspierają funkcjonowanie ucznia z ASD w środowisku szkolnym. Omówione zostaną przykłady efektywnej pracy dydaktyczno-wychowawczej, tworzenia sprzyjającej przestrzeni edukacyjnej oraz budowania pozytywnych relacji z uczniem w spektrum.
- Inwentarz Gotowości Szkoły na neuroróżnorodność – praktyczne narzędzia do budowania inkluzywnego systemu szkolnego – jak diagnozować mocne strony i obszary wymagające rozwoju w kontekście wspierania uczniów o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych? Pokażemy konkretne sposoby wdrażania zasad inkluzji na poziomie całej szkoły – od polityki po codzienną praktykę.
- Potrzeby nauczycieli pracujących z uczniami w spektrum autyzmu w systemie edukacji – wsparcie merytoryczne, emocjonalne i organizacyjne w kontekście wyzwań związanych z niedoborem specjalistów i oczekiwań uczniów i rodziców.
- Wsparcie zespołu i strategie radzenia sobie z sytuacjami problemowymi w edukacji uczniów z ASD – dobre praktyki do wdrożenia w codziennych sytuacjach szkolnych w pracy z dziećmi neuroróżnorodnymi.
- Dostosowanie edukacji do potrzeb uczniów w spektrum autyzmu – co to naprawdę znaczy? – przyjrzymy się znaczeniu pojęcia „dostosowanie” w praktyce szkolnej – od elastycznego podejścia do programu nauczania, przez metody pracy i oceniania, aż po organizację przestrzeni i czasu. Zostaną przedstawione konkretne przykłady skutecznych dostosowań oraz omówione ich znaczenie dla ucznia i całego procesu edukacyjnego.
- Współpraca środowiskowa na rzecz bezpieczeństwa uczniów z ASD – Prezentacja dobrych praktyk w budowaniu zintegrowanego systemu wsparcia uczniów w spektrum, opartego na współpracy różnych środowisk: szkoły, rodziny, specjalistów.
DODATKOWO: Uczestnicy warsztatu otrzymają e-book „Życie w spektrum. O rozwoju, codzienności i kłopotach osób ze spektrum autyzmu”.

Kup bilet grupowy i otrzymaj dodatkowy rabat na całe zamówienie.
Im więcej biletów kupujesz, tym większą zniżkę możesz otrzymać!
otrzymasz
50 zł netto
otrzymasz
105 zł netto
otrzymasz
180 zł netto
otrzymasz
275 zł netto
Jeśli chcesz zakupić kilka różnych, skontaktuj się z nami – przygotujemy dla Ciebie indywidualną ofertę!
Kup bilet
Wybierz swój wariant
promocji pozostało:
Online
- Udział we wszystkich sesjach naukowych w formule online
- Imienny e-certyfikat potwierdzający udział w kongresie
- 30-dniowy dostęp do nagrań z kongresu
- Webinar Mindfulness „Uważność w klasie”
- Warsztat I: Procedura Niebieskiej Karty w szkołach
- Warsztat II: Uczeń z ASD w szkole
- Dodatkowy imienny e-certyfikat potwierdzający udział warsztatach
+ warsztat I
- Udział we wszystkich sesjach naukowych w formule online
- Imienny e-certyfikat potwierdzający udział w kongresie
- 30-dniowy dostęp do nagrań z kongresu
- Webinar Mindfulness „Uważność w klasie”
- Warsztat I: Procedura Niebieskiej Karty w szkołach
- Warsztat II: Uczeń z ASD w szkole
- Dodatkowy imienny e-certyfikat potwierdzający udział warsztatach
+ warsztat II
- Udział we wszystkich sesjach naukowych w formule online
- Imienny e-certyfikat potwierdzający udział w kongresie
- 30-dniowy dostęp do nagrań z kongresu
- Webinar Mindfulness „Uważność w klasie”
- Warsztat I: Procedura Niebieskiej Karty w szkołach
- Warsztat II: Uczeń z ASD w szkole
- Dodatkowy imienny e-certyfikat potwierdzający udział warsztatach
+ warsztaty
- Udział we wszystkich sesjach naukowych w formule online
- Imienny e-certyfikat potwierdzający udział w kongresie
- 30-dniowy dostęp do nagrań z kongresu
- Webinar Mindfulness „Uważność w klasie”
- Warsztat I: Procedura Niebieskiej Karty w szkołach
- Warsztat II: Uczeń z ASD w szkole
- Dodatkowy imienny e-certyfikat potwierdzający udział warsztatach
Zaufaj naszemu doświadczeniu i wiedzy!
Nasza działalność przez lata rozwijała się podążając za trendami rynku oraz potrzebami klientów. Wydawane przez nas tytuły są cenione przez szerokie grono specjalistów.
KontaktMasz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń

OPIEKA MERYTORYCZNA
Agata Klimaszewska
agata.klimaszewska@forum-media.pl
tel.: 61 66 83 176

WSPÓŁPRACA REKLAMOWA
Adrianna Białas
adrianna.bialas@forum-media.pl
tel. kom.: +48 570 559 716

Współpraca barterowa
Natalia Zdunek
natalia.zdunek@forum-media.pl
tel. kom.: 692 057 033

Organizacja szkoleń wewnętrznych
Weronika Nowacka
weronika.nowacka@forum-media.pl
tel.: +48 61 62 87 004

BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel. 61 66 55 721
Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00